Πλουμή - Παραγιουδάκης

Επιτάχυνση εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του νόμου Κατσέλη & νέος Πτωχευτικός Κώδικας: Ένα οργανωμένο «έγκλημα»



Άρθρο του Χάρη Μαμουλάκη*

Δεν έχουν περάσει παρά λίγες ημέρες από τη ψήφιση του νέου πτωχευτικού κώδικα και η κυβέρνηση φέρνει στη βουλή σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν.3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6 § 1 ΕΣΔΑ ως προς την εύλογη διάρκεια της πολιτικής δίκης, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις». Σύμφωνα με την αιτιολογική του σχεδίου νόμου επιχειρείται, μέσω της λήψης δικονομικών μέτρων, η επίσπευση της συζήτησης, ενώπιον των δικαστηρίων, των αιτήσεων ρύθμισης οφειλών του νόμου Κατσέλη. 






Οι κύριες προβλέψεις του σχεδίου νόμου αφορούν την ηλεκτρονική υποβολή εκ νέου αίτησης για ρύθμιση οφειλών, του νόμου Κατσέλη, που η δικαστική τους συζήτηση, σε πρώτο βαθμό, εκκρεμεί. Η αίτηση θα συνοδεύεται από μία σειρά δικαιολογητικών, μεταξύ των οποίων, αντίγραφα εκκαθαριστικών σημειωμάτων που καλύπτουν διάστημα τριών ετών πριν από τη λήψη του πρώτου δανείου, για το οποίο ζητείται η ρύθμιση. Με την αίτηση οι πιστωτές θα έχουν πρόσβαση στα φορολογικά στοιχεία του αιτούντος, του ή της συζύγου και των τέκνων του. Αφού θα συγκεντρώνονται όλα τα στοιχεία του φακέλου της αίτησης, θα ορίζεται ο ειρηνοδίκης και κατόπιν η ημέρα της συζήτησης της υπόθεσής. Κατά τη συζήτηση δεν θα εξετάζονται μάρτυρες, ούτε θα παρίσταντο οι διάδικοι δηλ. οι δανειολήπτες και οι πιστωτές ή οι δικηγόροι τους, εκτός εάν το κρίνει απολύτως αναγκαίο ο Ειρηνοδίκης. Κατόπιν θα εκδίδεται η απόφαση. Οι δανειολήπτες οι οποίοι έχουν κάνει ήδη αίτηση για ρύθμιση με το νόμο Κατσέλη δε θα πρέπει να επαναπαυθούν, τουναντίον, εάν δεν υποβάλλουν εμπροθέσμως εκ νέου αίτηση ρύθμισης θα θεωρείται ότι δεν έχουν ασκήσει πότε αυτό τους το δικαίωμα. Είναι δυνατόν να εισάγεται τέτοια καταφανώς αντισυνταγματική διάταξη; Είναι δυνατόν να αίρεται με τέτοιο τρόπο η δικαστική προστασία;



Είναι απολύτως θεμιτό να επιδιώκουμε εύλογους χρόνους απονομής Δικαιοσύνης. Ωστόσο, είναι το ίδιο θεμιτό να μιλάμε για ποιότητα στη δικαστική κρίση και από το σχέδιο νόμου γίνεται αντιληπτό ότι η Κυβέρνηση, παρεμβαίνει στη δικαιοσύνη και δεν την αφήνει να λειτουργεί ως ανεξάρτητη εξουσία. Επίσης, είναι τραγικό ότι με τις ρυθμίσεις που σχεδιάζει η κυβέρνηση θα στερήσει από τους συμπολίτες μας, οι οποίοι βρέθηκαν σε δύσκολη οικονομική θέση, το δικαίωμα να παραστούν, με φυσική παρουσία, στη δίκη. Η δικαστική απόφαση θα παρθεί μόνο μέσα από την ανάγνωση εγγράφων.



Στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου γίνεται αναφορά στις επιταγές της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου ως προς τη διάρκεια της εκδίκασης. Είμαστε συνηθισμένοι πλέον, η Κυβέρνηση κάνει μάρκετινγκ και μόνο μάρκετινγκ. Η ουσία, το περιεχόμενο του προϊόντος που θέλει να μας πουλήσει είναι μεροληπτική υπέρ των τραπεζών. Ο κόσμος οφείλει να γνωρίζει ότι η επιτάχυνση της εκδίκασης των εκκρεμών υποθέσεων του νόμου Κατσέλη θα επιτευχθεί μέσω της τυπικής απόρριψής τους προς όφελος των πιστωτικών ιδρυμάτων. Εξάλλου, πληροφορούμαστε, από δημοσιεύματα, ότι έχουν γίνει και καταγγελίες για παροχή κατευθυντηρίων γραμμών προς το δικαστικό σώμα ώστε να απορρίψουν μαζικά τις αιτήσεις των δανειοληπτών.



Πρόκειται για ένα «έγκλημα» οργανωμένο, αφού τόσο με το σχέδιο νόμου για την επιτάχυνση της εκδίκασης των υποθέσεων του νόμου Κατσέλη, όσο και με το νέο πτωχευτικό Κώδικα, κύριο μέλημα της κυβέρνησης είναι η ενίσχυση της θέσης των τραπεζών. Σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για παροχή δεύτερης ευκαιρίας στους δανειολήπτες. Η ευκαιρία δίνεται για άλλη μία φορά στον τραπεζικό κλάδο. Ο οφειλέτης θα αντιμετωπιστεί ως de facto δόλιος, αυτό νομοθετούν, παραβλέποντας το γεγονός ότι το βάρος της απόδειξης της δολιότητας το φέρει η τράπεζα, και εν τέλει κατευθύνουν τη δικαστική κρίση. Κατόπιν, με τις απορριπτικές αποφάσεις στα χέρια οι δανειολήπτες θα πτωχεύουν, θα ρευστοποιείται γρήγορα η περιουσία τους και θα ικανοποιούνται τα αιτήματα των τραπεζών. Εξάλλου, προστασία της πρώτης κατοικίας δεν υπάρχει με το νέο πτωχευτικό.

Οι κυβερνώντες μάλλον ζουν σε μία άλλη χώρα όπου ΔΕΝ αγγίζουν τις 42 χιλιάδες τα κρούσματα της πανδημίας, ΔΕΝ αντιμετωπίζει το Εθνικό Σύστημα Υγείας (ΕΣΥ) σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό, υποδομές, υλικά και τεχνολογικό εξοπλισμό, ΔΕΝ απειλούνται οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις με λουκέτο, ΔΕΝ απειλούνται πολλοί δανειολήπτες με απώλεια της κύριας κατοικίας τους, και πολλά άλλα ΔΕΝ. Το επιτελείο του κύριου Μητσοτάκη δεν πτοείται, είναι στοχοπροσηλωμένο στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων των τραπεζών, των μεγάλων επιχειρηματικών σχημάτων και των φορολογουμένων μεγάλου πλούτου.



Εμείς διατηρήσαμε την προστασία ακόμα και μέσα στις αντίξοες μνημονιακές συνθήκες. Αδιαμφισβήτητα θα ήταν προτεραιότητά μας και υπό τις παρούσες συνθήκες της πανδημίας όπου οι οικονομικές της συνέπειες είναι πλέον εμφανείς. Στόχοι μας, τους οποίους διατυπώσαμε στο Μένουμε Όρθιοι Ι-ΙΙ, είναι η στήριξη των νοικοκυριών, η διάσωση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και η προάσπιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων. Δυστυχώς, ο σχεδιασμός της κυβέρνησης διαφέρει ριζικά από τον δικό μας και φοβάμαι ότι μετά το φιάσκο της ηλεκτρονικής εκπαίδευσης, της ηλεκτρονικής κατάρτισης και τα σκόιλ ελλικικού, θα ακολουθήσει το φιάσκο της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης.

*Ο Χάρης Μαμουλάκης είναι Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου, αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων - Πολιτικός Μηχανικός BEng MSc

Πρώτη δημοσίευση ethnos.gr 4/11/2020