Πέμπτη 4 Αυγούστου
Κερατόκαμπος , Θέατρο Κοκόλας
Διοργάνωση : Περιφέρεια Κρήτης
Συνδιοργανωτής : Πολιτιστικός Σύλλογος Βίγλα
Έναρξη 21:00
Είσοδος : Ελεύθερη
Το Μουσικό Σύνολο Vamos τιμά τον Μεγάλο Έλληνα Συνθέτη με την παρουσίαση τριών εμβληματικών έργων του. Μαουτχάουζεν , Λιποτάκτες και Romancero Gitano.
Κερατόκαμπος , Θέατρο Κοκόλας
Διοργάνωση : Περιφέρεια Κρήτης
Συνδιοργανωτής : Πολιτιστικός Σύλλογος Βίγλα
Έναρξη 21:00
Είσοδος : Ελεύθερη
Το Μουσικό Σύνολο Vamos τιμά τον Μεγάλο Έλληνα Συνθέτη με την παρουσίαση τριών εμβληματικών έργων του. Μαουτχάουζεν , Λιποτάκτες και Romancero Gitano.
Mαουτχάουζεν (The Balad of Mauthausen) ονομάστηκε ο κύκλος τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη, τα οποία αποτελούν μελοποίηση -κατά κύριο λόγο- του αφηγηματικού έργου Μαουτχάουζεν του Ιάκωβου Καμπανέλλη, στο οποίο περιγράφεται ο έρωτας δύο κρατουμένων στο ομώνυμο στρατόπεδο συγκέντρωσης.
Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ο ποιητής Ιάκωβος Καμπανέλλης φυλακίστηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μαουτχάουζεν.
Το 1965 έγραψε τέσσερα ποιήματα που αφορούσαν εκείνη την περίοδο και ζήτησε από τον καλό του φίλο και συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη να τα μελοποιήσει.
Ο Θεοδωράκης, ο οποίος είχε φυλακιστεί και ο ίδιος κατή τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής σε γερμανικές και ιταλικές φυλακές, δημιούργησε όμορφες και αξέχαστες μελωδίες που αναδεικνύουν τα συγκινητικά ποιήματα του Καμπανέλλη.
Οι μπαλάντες του Μαουτχάουζεν
1. Ασμα ασμάτων
2. Ο Αντώνης
3. Ο δραπέτης
4. Οταν τελειώσει ο πόλεμος
Οι "Λιποτάκτες" είναι ο πρώτος ολοκληρωμένος κύκλος τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη. Περιλαμβάνει τέσσερα μελοποιημένα ποιήματα του αδελφού του Γιάννη Θεοδωράκη. Η μελοποίηση τους χρονολογείται στο διάστημα 1952-1954, επομένως προηγείται κατά πολύ της σύνθεσης του "Επιτάφιου" (1958). Όπως εξομολογείται ο ίδιος ο Μίκης, τα ποιήματα αυτά τα μάζευε από πεταμένα χαρτάκια που έβρισκε στον κήπο τους στα Χανιά, όπου τα σκορπούσε ο αδελφός του, γιατί δεν τα θεωρούσε άξια λόγου και γιατί ένιωθε ενοχές που άλλοι έχυναν το αίμα τους για τον αγώνα κι αυτός βολεμένος έγραφε στιχάκια! Πιθανότατα και ο τίτλος της ποιητικής συλλογής να απηχεί αυτή τη συναισθηματική διάθεση του ποιητή.
Πρώτο μελοποιήθηκε στα Χανιά το "Χάθηκα", παρόλο που πήρε την τελευταία θέση στον κύκλο. Τα υπόλοιπα γράφτηκαν στην Αθήνα και στο Παρίσι. Ο συνθέτης εξομολογείται ακόμη ότι γράφοντας αυτά τα τραγούδια είχε την κρυφή επιθυμία να φτιάξει τραγούδια που να χορεύονται από τη νεολαία της εποχής και γιαυτό στην ενορχήστρωση φρόντισε να ακούγεται έντονα ο ρυθμικός ήχος των κρουστών! Η ηχογράφηση έγινε τελικά το 1960, την ίδια εποχή που ηχογραφήθηκε ο "Επιτάφιος".
«Θα γίνεις δικιά μου» («Όμορφη Πόλις»), «Αυγή αφράτη» («Σκέπασε ατμός τον έρωτά μας»), «Δακρυσμένα μάτια», «Χάθηκα»
«Ρομανθέρο Χιτάνο»: Το όνομα συλλογής ποιημάτων του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Ρομανθέρος, δηλαδή ρομάντζα, ερωτικές ιστορίες, των χιτάνος – ή αλλιώς ο ύμνος της τσιγγάνικης ομορφιάς και περηφάνιας.
Το "Romancero Gitano" ο Federico Garcia Lorca το έγραψε το 1928 και, όπως γράφει ο ίδιος, "σημείωσε επιτυχία γιατί χρησιμοποιεί το ύφος της romance και χειρίζεται ενα θέμα της γενέθλιας γης του". Αλλωστε οι τσιγγάνοι και ο κόσμος τους ήταν ένα από τα θέματα που γοήτεψαν και απασχόλησαν επίμονα τον ποιητή και το έργο του.
Στις αρχές του 1967 ο Οδυσσέας Ελύτης, που είχε μεταφράσει ήδη τα ποιήματα του "Romancero Gitano", σκέφτηκε να αποδώσει απλά εφτά από αυτά τα ποιήματα, κρατώντας μόνο τα ουσιώδη στοιχεία τους - βάζοντας και ομοιοκαταληξίες – ώστε να γίνουν τραγούδια.
Για τα τραγούδια αυτά ο κατάλληλος συνθέτης ήταν ασφαλώς ο Μίκης Θεοδωράκης.
1 Του Πικραμένου
2 Antonio Torres Heredia I
3 Antonio Torres Heredia II
4 Χαμός Από Αγάπη
5 Η Καλόγρια Η Τσιγγάνα
6 Του Ανέμου Και Της Παινεμένης
7 Η Παντέρμη
Συμπληρωματικά και ανάμεσα στους τρείς κύκλους ακούγονται τα θέματα που έγραψε ο Μίκης για κινηματογραφικές ταινίες 18 Νοέμβρη (Ζήτα), Tupamaros (Κατάσταση Πολιορκίας) , Serpiko (Serpiko) , Aν θυμηθείς το όνειρο μου (Honeymoon)
Όλα τα έργα έχουν ενορχηστρωθεί ξανά στο ύφος και το ηχόχρωμα των Vamos
Η Ορχήστρα (Μουσικό Σύνολο Vamos)
Φλάουτο : Ειρήνη Βούζη
Κλαρινέτο : Κώστας Κανέλλος
Τρομπέτα : Βαγγέλης Κανέλλος
Ευφώνιο : Theo Kraaijvanger
Τύμπανα : Κυριάκος Αλεξίου
Κιθάρα,Μαντολίνο : Πρόδρομος Καραδελόγλου
Πιάνο : Νίκος Φραγκιαδάκης
Βιολί : Έλενα Ορμυλιώτου , Λευτέρης Βαιγκούσης
Χριστίνα Πασχάλη , Όλγα Παπαδημητρίου
Φοίβη Κουνδουράκη , Παντ. Βαιγκούσης
Hara Kraaijvanger
Τσέλο : Δέσποινα Βαιγκούση, Bernard Klein
Αικατερίνη Σαραντινού
Μπάσο : Δημήτρης Νίκογλου
Ενορχήστρωση–Διεύθυνση Ορχήστρας : Θανάσης Παπαθανασίου
Ερμηνεία : Τάσος Αποστόλου (Μαουτχάουζεν , Λιποτάκτες)
Άννα Κώτη (Romancero)
To Μουσικό Σύνολο Vamos ξεκίνησε πριν από 8 χρόνια στον Βάμο της Κρήτης , ένα χωριό στη μέση της διαδρομής Χανιά – Ρέθυμνο με μεγάλη ιστορία στον πολιτισμό εδώ και πολλά χρόνια.
Ο αρχικός πυρήνας ήταν μια παρέα μουσικών που άρχισε να πειραματίζεται στα ηχοχρώματα της συμφωνικής ορχήστρας και στο πάντρεμα αυτού του ήχου με διάφορα είδη μουσικής. Το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό και η αποδοχή του κόσμου πολύ μεγάλη. Με το πέρασμα του χρόνου η παρέα μεγάλωσε και οι εμφανίσεις άρχισαν να ξεφεύγουν από τα όρια του νησιού.
Πολλοί αξιόλογοι ερμηνευτές κατά καιρούς συνεργάστηκαν σε συναυλίες (Ιωάννα Φόρτη , Τάσος Αποστόλου , Μυρσίνη Μαργαρίτη, Θοδωρής Βουτσικάκης , Μαρία Κώτη κλπ)
Ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής εμπιστεύτηκε τον οπερατικό Ερωτόκριτο για να ξαναγραφτεί σε συναυλιακή μορφή όλο το έργο και να παρουσιαστεί σε συνεργασία με τον συνθέτη σε πολλά μέρη ανά την Ελλάδα.
Στόχος όλης της ομάδας του Vamos είναι η συνεχής καλλιτεχνική αναζήτηση , οι συνεργασίες με καταξιωμένους ανθρώπους του χώρου μας και η όσο γίνεται μεγαλύτερη αποδοχή από το κοινό.
Άννα Κώτη
Η Άννα Κώτη είναι τραγουδίστρια, ηθοποιός και δασκάλα. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Στα 18 της έφυγε για σπουδές στην Αθήνα, όπου σπούδασε κλασικό τραγούδι στο Ελληνικό Ωδείο Αθηνών. Τον ίδιο καιρό παίρνει το δίπλωμά της στην υποκριτική τέχνη στην Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης ARXH της Νέλλης Καρρά. Από το 2007 μένει στην Ελβετία στη Γενεύη, όπου σπουδάζει και διδάσκει την ελληνική γλώσσα. Παίρνει μαθήματα τζαζ και ποπ τεχνικής τραγουδιού από τον καθηγητή Tim Welch Vocal Studio of New York. Είναι ιδρυτικό μέλος και διευθύντρια χορωδίας ελληνικού τραγουδιού στη σχολή AMAmusique.ch της Γενεύης, καθώς επίσης καθηγήτρια ελληνικού παραδοσιακού τραγουδιού στην Εθνομουσικολογία της Γενεύης adem.ch. Έχει παίξει και έχει τραγουδήσει σε πολλές θεατρικές παραστάσεις, μιούζικαλ και συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
ΤΑΣΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ Σπούδασε κλασικό τραγούδι με τον Φ. Βουτσίνο. Με υποτροφία του Ιδρύματος «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης», συνέχισε τις σπουδές του με τους M. L. Cioni και R. Negri στο Μιλάνο, όπου κέρδισε σε διεθνή διαγωνισμό. Απόφοιτος της Σχολής Δραματικής Τέχνης «Βεάκη». Παρακολούθησε μαθήματα, σεμινάρια υποκριτικής και σκηνοθεσίας, με τον L.Ronconi στο Piccolo Teatro του Μιλάνου. Απόφοιτος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι πτυχιούχος ψυχοθεραπευτης (ICPS), κάτοχος του Ευρωπαικού Πιστοποιητικού Ψυχοθεραπείας (ECP-EAP). Τραγούδησε μεταξύ άλλων σε παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, της Όπερας Θεσσαλονίκης, στον Ο.Η.Ε. στη Ν. Υόρκη για τη συμπλήρωση 61 χρόνων από την ίδρυσή του, στο Lincoln Center, στη Βοστόνη, στα εγκαίνια της Νέας Βιβλιοθήκης στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, στο Ανόβερο, στη Βασιλεία της Ελβετίας, στο Μιλάνο, στη Γερμανία, στο Κατάρ, της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, της Ορχήστρας των Χρωμάτων, της Κρατικής ορχήστρας Θεσσαλονίκης, του Ε.Σ.Σ.Μ., της Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων, της Όπερας Δωματίου Αθηνών, της ορχήστρας του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, της Κρατικής Ορχήστρας Κύπρου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στο Ηρώδειο, στους Δελφούς, στο φεστιβάλ Αθηνών, στο φεστιβάλ Σύρου και αλλού. Έχει συνεργαστεί σε συναυλίες, πρώτες εκτελέσεις έργων, ηχογραφήσεις και δισκογραφία με σημαντικούς Έλληνες συνθέτες. Έχει πρωταγωνιστήσει σε αρχαίο και σύγχρονο ρεπερτόριο σε θεατρικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου, του Θεάτρου Τέχνης κ.α., σε Επίδαυρο, Ηρώδειο και αλλού, καθώς και σε ταινίες για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση (Θ. Αγγελόπουλος, Μ. Ηλιού, Λ. Ξανθόπουλος κ.α)