Ανακοίνωση της Ομάδας Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Ο.Μ. ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Μασταμπά - Ατσαλένιου
Οι ιστορικοί χώροι του κέντρου της πόλης χώροι πρέπει να γίνουν φιλικοί προς τον άνθρωπο, να γίνουν χώροι πολυλειτουργικοί, αναψυχής και εργασίας. Να γίνουν χώροι για βόλτα, προσβάσιμοι σε όλους. Με σεβασμό στο Περιβάλλον και στη θάλασσα. Απαιτούνται οικολογικές αναλύσεις για βιώσιμες λύσεις, ελκυστικές στους πολίτες και με σεβασμό στη Φύση.
Τα σύνορα του τσιμέντου και της ασφάλτου πρέπει να καταργηθούν με σχεδιασμούς αναπλάσεων προς όφελος της πόλης και των κατοίκων. Όπως σε κάθε ιστορική ευρωπαϊκή πόλη, το κέντρο πρέπει να είναι χώρος αναψυχής χωρίς αυτοκίνητα, λεωφορεία και φορτηγά. Παράλληλα να σχεδιαστούν μοντέλα κίνησης με σύγχρονες τεχνολογίες και να γίνει φιλική στο πολίτη και στη Φύση η πόλη. Να γίνουν χώροι στάθμευσής εκτός κέντρου ή ΜΜΜ μικρά, φιλικά στο περιβάλλον ώστε να μπορούν οι πολίτες να φτάσουν. Στο Ηράκλειο η κατάσταση είναι πολύ δυσάρεστη!
Το ιστορικό κέντρο και οι δρόμοι που αναπλάστηκαν είναι μέρος της ζωής της πόλης. Πρέπει να αποτελέσουν ανοιχτό δημόσιο χώρο, χωρίς τράφους, κάγκελα, άσφαλτο και τσιμεντένια σύνορα.
Οι πολίτες πρέπει να απολαμβάνουν τους χώρους. Εκεί οι αθλούμενοι, οι περιπατητές, τα παιδιά, οι εργαζόμενοι, οι επιχειρηματίες και οι συνταξιούχοι θα συνυπάρχουν. Γι αυτό χρειάζεται νέα αστική κουλτούρα και αλλαγές στις νοοτροπίες από τα θεσμικά όργανα μέχρι τα παιδιά, ώστε η πόλη να γίνει φιλική και ευχάριστη.
Το Ηράκλειο έχει ανάγκη από δέντρα, χώμα, νερό, χώρους περιπάτου και αναψυχής αλλά και ανάδειξης των μοναδικών μνημείων που υπάρχουν η κρύβονται στα σπλάχνα του! Είναι μια πόλη που μπορεί να δείχνει με περηφάνεια την εξέλιξη των πολιτισμών στο πέρασμα των αιώνων! Από τις πιο ιστορικές πόλεις του κόσμου!
Πριν λίγα χρόνια είχαμε άλλες ιδέες και αντιλήψεις. Νομίζαμε ότι η θάλασσα ήταν χώρος για τους οχετούς της πόλης. Αλλάξαμε λίγο τα τελευταία χρόνια, αλλά ακόμη δεν έχομε καταλάβει την αξία των σύγχρονων ιδεών. Δίπλα στη θάλασσα έχομε δρόμους υψηλής κυκλοφορίας. Βέβαια παλαιότερα είχαμε και τα βυρσοδεψία κι άλλες ρυπογόνες και βρωμερές βιομηχανικές δράσεις. Έχομε αλλάξει, αλλά ακόμη απέχομε από τις ανάγκες της εποχής και του μέλλοντος. Αρνητικό παράδειγμα τα Ελληνοπεράματα. Το εργοστάσιο της ΔΕΗ κι άλλες ρυπογόνες δράσεις πάνω στο ποταμό και στη θάλασσα, σε κοντινές αποστάσεις από τους λουόμενους και ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις και χώρους αναψυχής! Από την άλλη πλευρά οι παραλίες του Καρτερού αφημένες στα χέρια περιέργων συμπεριφορών. Ακόμη και οι παρεμβάσεις της πολιτείας αποχτούν τις σχετικές άδειες μετά την λειτουργία τους. Χωρίς ολοκληρωμένα σχέδια και με κρυφές επιδιώξεις η αξιοποίηση των χώρων του αεροδρομίου, μετά την μεταφορά στη Πεδιάδα. Χτίστηκαν ξενοδοχεία, ταβέρνες, μπαρ και πλαζ χωρίς οικοδομικούς σχεδιασμούς και με καταπατήσεις πολλές φορές. Αρχίσαμε όμως να βλέπομε τη θάλασσα σαν χώρο αναψυχής κυρίως από τουριστική άποψη χωρίς σχεδιασμούς και οραματικούς στόχους.
Πριν λίγα χρόνια το Ηράκλειο ένοιωσε ότι είναι παραλιακή πόλη. Καταλάβαμε ότι οι πολίτες μπορούν να καθίσουν κοιτάζοντας τη θάλασσα. Μέχρι τότε τα μπαλκόνια των σπιτιών στρεφόταν στα βουνά!
Οι δημόσιοι χώροι είναι επένδυση για την κοινωνία. Όπως λένε οι ειδικοί σε οχτώ χρόνια επιστρέφει στο δεκαπλάσιο το οικονομικό κόστος! Άρα είναι αποδοτική επένδυση! Χρειάζονται όμως σύγχρονοι σχεδιασμοί, ελκυστικοί με δυνατότητες οι πολίτες να περνούν τις ώρες τους με ασφάλεια και άνεση. Το Ηράκλειο δεν διαθέτει αρκετούς δημόσιους χώρους. Έχει ανάγκη από δέντρα, από πράσινο, από χώμα, από Φύση. Εάν το σχεδιάσομε έχοντας υπόψη την κλιματική κρίση, θα δούμε ότι η αναγκαιότητα των δέντρων αποτελεί βασική και ικανή συνθήκη της ποιότητας ζωής. Έχει ανάγκη από σύγχρονες υποδομές και δημόσιους χώρους με γνώμονα την κλιματική κρίση και τις τωρινές αλλά και μελλοντικές ανάγκες της πόλης!
Οι χώροι δίπλα στη θάλασσα πρέπει να γίνουν φιλικοί προς τον άνθρωπο, να γίνουν χώροι πολυλειτουργικοί, αναψυχής και εργασίας. Να γίνουν χώροι για βόλτα, προσβάσιμοι σε όλους. Με σεβασμό στο Περιβάλλον και στη θάλασσα. Απαιτούνται οικολογικές αναλύσεις για βιώσιμες λύσεις, ελκυστικές στους πολίτες και με σεβασμό στη Φύση. Τα σύνορα του τσιμέντου με τη θάλασσα πρέπει να καταργηθούν με σχεδιασμούς αναπλάσεων προς όφελος της πόλης και των κατοίκων.
Το ενετικό λιμάνι είναι μέρος της ζωής της πόλης. Πρέπει να αποτελέσει ανοιχτό δημόσιο χώρο, χωρίς τράφους, κάγκελα και τσιμεντένια σύνορα. Οι πολίτες πρέπει να απολαμβάνουν τους χώρους. Εκεί οι λουόμενοι, οι αθλούμενοι, οι περιπατητές, τα παιδιά, οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι θα συνυπάρχουν. Γι αυτό χρειάζεται νέα αστική κουλτούρα και αλλαγές στις νοοτροπίες από τα θεσμικά όργανα μέχρι τα παιδιά, ώστε η πόλη να γίνει φιλική και ευχάριστη.
Το Ηράκλειο αντιμετωπίζει σοβαρά στεγαστικά προβλήματα. Οι νέοι άνθρωποι δεν βρίσκουν σπίτια για ενοικίαση σε προσιτές τιμές. Το πρόβλημα θα γίνεται εντονότερο όσο δεν βρίσκομε θετικές λύσεις με σοβαρές επενδυτικές προσπάθειες, πολιτικές και ενναλακτικές ενέργειες. Η πολιτεία και ο Δήμος πρέπει να μελετήσουν αντίστοιχες πολιτικές ευρωπαϊκών πόλεων και θεσμών της εκεί πολιτείας. Να υιοθετήσουν οικιστικά προγράμματα και πολιτικές με ενεργειακούς σχεδιασμούς, διαφορετικά τα θέματα θα οξυνθούν ακόμη περισσότερο. Άλλωστε το Ηράκλειο αποτελεί πόλο έλξης και οι υποδομές πρέπει να αναπτύσσονται με σύγχρονη ματιά και οικολογικές ευαισθησίες, γιατί οι ανάγκες αυξάνονται συνεχώς και αδιαλείπτως!
Οι βασικοί άξονες σχεδιασμού είναι η αισθητική αναβάθμισή, η επίδραση υλικών και φυτεύσεων στο μικροκλίμα της περιοχής, η ενίσχυση του πρασίνου και των χώρων στάσης καθώς και η βελτίωση της προσβασιμότητας.
Στόχος του σχεδιασμού θα πρέπει να είναι η διεύρυνση των δημόσιων χώρων που αποδίδονται σε πεζούς.
Επίσης να προβλέπεται η δημιουργία χώρων ποικίλων οπτικών γωνιών προς τα μνημεία, στα ιστορικά-διατηρητέα κτίρια, με την εναλλαγή σκιάς, φωτός, υδάτινων και φυτικών στοιχείων. Το Ηράκλειο έχει εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο και θεωρείται ακόμη από τους προορισμούς που θα έχουν ανοδική τροχιά. Το κέντρο της πόλης είναι εμπορικό και ιστορικό κέντρο και απαιτεί μοντέρνες αντιλήψεις για την ποιότητα ζωής, τόσο της δικής μας όσο και των παιδιών μας!
Τα σύνορα του τσιμέντου και της ασφάλτου πρέπει να καταργηθούν με σχεδιασμούς αναπλάσεων προς όφελος της πόλης και των κατοίκων. Όπως σε κάθε ιστορική ευρωπαϊκή πόλη, το κέντρο πρέπει να είναι χώρος αναψυχής χωρίς αυτοκίνητα, λεωφορεία και φορτηγά. Παράλληλα να σχεδιαστούν μοντέλα κίνησης με σύγχρονες τεχνολογίες και να γίνει φιλική στο πολίτη και στη Φύση η πόλη. Να γίνουν χώροι στάθμευσής εκτός κέντρου ή ΜΜΜ μικρά, φιλικά στο περιβάλλον ώστε να μπορούν οι πολίτες να φτάσουν. Στο Ηράκλειο η κατάσταση είναι πολύ δυσάρεστη!
Το ιστορικό κέντρο και οι δρόμοι που αναπλάστηκαν είναι μέρος της ζωής της πόλης. Πρέπει να αποτελέσουν ανοιχτό δημόσιο χώρο, χωρίς τράφους, κάγκελα, άσφαλτο και τσιμεντένια σύνορα.
Οι πολίτες πρέπει να απολαμβάνουν τους χώρους. Εκεί οι αθλούμενοι, οι περιπατητές, τα παιδιά, οι εργαζόμενοι, οι επιχειρηματίες και οι συνταξιούχοι θα συνυπάρχουν. Γι αυτό χρειάζεται νέα αστική κουλτούρα και αλλαγές στις νοοτροπίες από τα θεσμικά όργανα μέχρι τα παιδιά, ώστε η πόλη να γίνει φιλική και ευχάριστη.
Το Ηράκλειο έχει ανάγκη από δέντρα, χώμα, νερό, χώρους περιπάτου και αναψυχής αλλά και ανάδειξης των μοναδικών μνημείων που υπάρχουν η κρύβονται στα σπλάχνα του! Είναι μια πόλη που μπορεί να δείχνει με περηφάνεια την εξέλιξη των πολιτισμών στο πέρασμα των αιώνων! Από τις πιο ιστορικές πόλεις του κόσμου!
Πριν λίγα χρόνια είχαμε άλλες ιδέες και αντιλήψεις. Νομίζαμε ότι η θάλασσα ήταν χώρος για τους οχετούς της πόλης. Αλλάξαμε λίγο τα τελευταία χρόνια, αλλά ακόμη δεν έχομε καταλάβει την αξία των σύγχρονων ιδεών. Δίπλα στη θάλασσα έχομε δρόμους υψηλής κυκλοφορίας. Βέβαια παλαιότερα είχαμε και τα βυρσοδεψία κι άλλες ρυπογόνες και βρωμερές βιομηχανικές δράσεις. Έχομε αλλάξει, αλλά ακόμη απέχομε από τις ανάγκες της εποχής και του μέλλοντος. Αρνητικό παράδειγμα τα Ελληνοπεράματα. Το εργοστάσιο της ΔΕΗ κι άλλες ρυπογόνες δράσεις πάνω στο ποταμό και στη θάλασσα, σε κοντινές αποστάσεις από τους λουόμενους και ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις και χώρους αναψυχής! Από την άλλη πλευρά οι παραλίες του Καρτερού αφημένες στα χέρια περιέργων συμπεριφορών. Ακόμη και οι παρεμβάσεις της πολιτείας αποχτούν τις σχετικές άδειες μετά την λειτουργία τους. Χωρίς ολοκληρωμένα σχέδια και με κρυφές επιδιώξεις η αξιοποίηση των χώρων του αεροδρομίου, μετά την μεταφορά στη Πεδιάδα. Χτίστηκαν ξενοδοχεία, ταβέρνες, μπαρ και πλαζ χωρίς οικοδομικούς σχεδιασμούς και με καταπατήσεις πολλές φορές. Αρχίσαμε όμως να βλέπομε τη θάλασσα σαν χώρο αναψυχής κυρίως από τουριστική άποψη χωρίς σχεδιασμούς και οραματικούς στόχους.
Πριν λίγα χρόνια το Ηράκλειο ένοιωσε ότι είναι παραλιακή πόλη. Καταλάβαμε ότι οι πολίτες μπορούν να καθίσουν κοιτάζοντας τη θάλασσα. Μέχρι τότε τα μπαλκόνια των σπιτιών στρεφόταν στα βουνά!
Οι δημόσιοι χώροι είναι επένδυση για την κοινωνία. Όπως λένε οι ειδικοί σε οχτώ χρόνια επιστρέφει στο δεκαπλάσιο το οικονομικό κόστος! Άρα είναι αποδοτική επένδυση! Χρειάζονται όμως σύγχρονοι σχεδιασμοί, ελκυστικοί με δυνατότητες οι πολίτες να περνούν τις ώρες τους με ασφάλεια και άνεση. Το Ηράκλειο δεν διαθέτει αρκετούς δημόσιους χώρους. Έχει ανάγκη από δέντρα, από πράσινο, από χώμα, από Φύση. Εάν το σχεδιάσομε έχοντας υπόψη την κλιματική κρίση, θα δούμε ότι η αναγκαιότητα των δέντρων αποτελεί βασική και ικανή συνθήκη της ποιότητας ζωής. Έχει ανάγκη από σύγχρονες υποδομές και δημόσιους χώρους με γνώμονα την κλιματική κρίση και τις τωρινές αλλά και μελλοντικές ανάγκες της πόλης!
Οι χώροι δίπλα στη θάλασσα πρέπει να γίνουν φιλικοί προς τον άνθρωπο, να γίνουν χώροι πολυλειτουργικοί, αναψυχής και εργασίας. Να γίνουν χώροι για βόλτα, προσβάσιμοι σε όλους. Με σεβασμό στο Περιβάλλον και στη θάλασσα. Απαιτούνται οικολογικές αναλύσεις για βιώσιμες λύσεις, ελκυστικές στους πολίτες και με σεβασμό στη Φύση. Τα σύνορα του τσιμέντου με τη θάλασσα πρέπει να καταργηθούν με σχεδιασμούς αναπλάσεων προς όφελος της πόλης και των κατοίκων.
Το ενετικό λιμάνι είναι μέρος της ζωής της πόλης. Πρέπει να αποτελέσει ανοιχτό δημόσιο χώρο, χωρίς τράφους, κάγκελα και τσιμεντένια σύνορα. Οι πολίτες πρέπει να απολαμβάνουν τους χώρους. Εκεί οι λουόμενοι, οι αθλούμενοι, οι περιπατητές, τα παιδιά, οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι θα συνυπάρχουν. Γι αυτό χρειάζεται νέα αστική κουλτούρα και αλλαγές στις νοοτροπίες από τα θεσμικά όργανα μέχρι τα παιδιά, ώστε η πόλη να γίνει φιλική και ευχάριστη.
Το Ηράκλειο αντιμετωπίζει σοβαρά στεγαστικά προβλήματα. Οι νέοι άνθρωποι δεν βρίσκουν σπίτια για ενοικίαση σε προσιτές τιμές. Το πρόβλημα θα γίνεται εντονότερο όσο δεν βρίσκομε θετικές λύσεις με σοβαρές επενδυτικές προσπάθειες, πολιτικές και ενναλακτικές ενέργειες. Η πολιτεία και ο Δήμος πρέπει να μελετήσουν αντίστοιχες πολιτικές ευρωπαϊκών πόλεων και θεσμών της εκεί πολιτείας. Να υιοθετήσουν οικιστικά προγράμματα και πολιτικές με ενεργειακούς σχεδιασμούς, διαφορετικά τα θέματα θα οξυνθούν ακόμη περισσότερο. Άλλωστε το Ηράκλειο αποτελεί πόλο έλξης και οι υποδομές πρέπει να αναπτύσσονται με σύγχρονη ματιά και οικολογικές ευαισθησίες, γιατί οι ανάγκες αυξάνονται συνεχώς και αδιαλείπτως!
Οι βασικοί άξονες σχεδιασμού είναι η αισθητική αναβάθμισή, η επίδραση υλικών και φυτεύσεων στο μικροκλίμα της περιοχής, η ενίσχυση του πρασίνου και των χώρων στάσης καθώς και η βελτίωση της προσβασιμότητας.
Στόχος του σχεδιασμού θα πρέπει να είναι η διεύρυνση των δημόσιων χώρων που αποδίδονται σε πεζούς.
Επίσης να προβλέπεται η δημιουργία χώρων ποικίλων οπτικών γωνιών προς τα μνημεία, στα ιστορικά-διατηρητέα κτίρια, με την εναλλαγή σκιάς, φωτός, υδάτινων και φυτικών στοιχείων. Το Ηράκλειο έχει εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο και θεωρείται ακόμη από τους προορισμούς που θα έχουν ανοδική τροχιά. Το κέντρο της πόλης είναι εμπορικό και ιστορικό κέντρο και απαιτεί μοντέρνες αντιλήψεις για την ποιότητα ζωής, τόσο της δικής μας όσο και των παιδιών μας!