Πλουμή - Παραγιουδάκης

Σύμβαση για το ΣΔΙΤ Χερσόνησος - Νεάπολη του ΒΟΑΚ - Δηλώσεις και αντιδράσεις


Για ημέρα «δικαίωσης, υπερηφάνειας αλλά και ευθύνης» έκανε λόγο ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης μιλώντας στην τελετή υπογραφής της σύμβασης για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, στο Ηράκλειο.




«Δικαίωσης για την υπογραφή της σημερινής σύμβασης καθώς η ελληνική Πολιτεία, κατάφερε όχι μόνο να σχεδιάσει, αλλά και να δρομολογήσει το έργο του νέου ΒΟΑΚ. Περηφάνιας για τη συνέπεια λόγων και πράξεων καθώς τηρήσαμε την προεκλογική μας δέσμευση για να αποκτήσει η Κρήτη τον Αυτοκινητόδρομο που της αξίζει και ευθύνης για την ολοκλήρωση του έργου καθώς πρέπει να διατηρηθεί η ουσιαστική και στενή επίβλεψη τα επόμενα τέσσερα χρόνια» όπως εξήγησε.

Η σύμβαση που υπεγράφη αφορά το τμήμα του ΒΟΑΚ από τον κόμβο Χερσονήσου στο Ηράκλειο έως τη Νεάπολη στο Λασίθι, μήκους 22,5 χλμ., με προϋπολογισμό 290 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 90 εκατ. θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης. Όπως τόνισε ο Υφυπουργός Υποδομών «το έργο πραγματοποιείται μέσω ΣΔΙΤ και η σύμβαση θα έχει διάρκεια 30 χρόνια».

Ως προς τα υπόλοιπα τμήματα, ο κ. Καραγιάννης έκανε γνωστό ότι «στις 8 Μαΐου θα έχουμε δεσμευτικές προσφορές και για το μεγάλο έργο της Παραχώρησης, Χανιά - Ηράκλειο, μήκους 157 χλμ.. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 1,75 δισ. ευρώ και έχουμε εξασφαλίσει χρηματοδότηση 600 εκατ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ και 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στο μεγάλο αυτό έργο έχουμε εντάξει και ήδη ωριμάζουμε και το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά ως προαίρεση».

Υπενθύμισε ότι, «ήδη έχει ξεκινήσει και το ανατολικό τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, που αυτή η κυβέρνηση δημοπράτησε στα τέλη του 2021».

«Ενώ το 2019 παραλάβαμε ένα σχέδιο για έναν ΒΟΑΚ χωρίς συγκεκριμένη ενιαία χάραξη και χωρίς συγκεκριμένο πλάνο χρηματοδότησης, σήμερα, σχεδόν 4 χρόνια μετά, το έργο παίρνει σάρκα και οστά. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει διασφαλίσει την ενιαία χάραξη σε όλο το μήκος του έργου που εκτείνεται περίπου σε 300 χλμ., όπως επίσης έχει διασφαλίσει και τη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης» υπογράμμισε ο κ. Καραγιάννης.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου, σύμφωνα με τον Υφυπουργό Υποδομών, ανέρχεται σε 2,5 δισ. ευρώ, ενώ «ο νέος ΒΟΑΚ θα αποτελεί τον τελευταίο και πλέον απαιτητικό μεγάλου μήκους Αυτοκινητόδρομο που θα υλοποιηθεί στην χώρα».

«Αυτό όμως που δεν μπορεί να αποτιμηθεί σε νούμερα, είναι το κόστος από την απώλεια ανθρώπινων ζωών και σοβαρών τραυματισμών που υπάρχει για πολλές δεκαετίες, λόγω της ακαταλληλότητας του σημερινού οδικού δικτύου» επισήμανε ο κ. Καραγιάννης.

Χαρακτήρισε, μεταξύ άλλων, τον νέο ΒΟΑΚ «μία επένδυση για μία καλύτερη καθημερινότητα» καθώς «παράλληλα με τη μείωση των ατυχημάτων, θα βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα των μετακινήσεων, μειώνοντας το χρόνο ταξιδιού μεταξύ των κύριων πόλων του βόρειου μετώπου της Κρήτης, προσφέροντας καλύτερο και ελκυστικότερο επίπεδο συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης».

Κατά τον Υφυπουργό Υποδομών, ο νέος Αυτοκινητόδρομος έχει και ιδιαίτερα αναπτυξιακό χαρακτήρα καθώς θα οδηγήσει στη:
μείωση του κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και των προϊόντων στο συνολικό οδικό δίκτυο της Κρήτης,
μείωση των πιέσεων που προκαλούνται από τον υφιστάμενο οδικό άξονα στην ποιότητα του περιβάλλοντος στην βόρεια ακτή του νησιού η οποία είναι αναπτυγμένη τουριστικά,
διευκόλυνση της τουριστικής κίνησης της Κρήτης,
αύξηση της απασχόλησης.

Ο κ. Καραγιάννης σημείωσε ότι «συνολικά, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί 30 έργα στην Κρήτη με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 3,6 δισ. ευρώ. Έργα που πέρα του ΒΟΑΚ αφορούν:
Το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το δεύτερο μεγαλύτερο Διεθνές αεροδρόμιο μετά το “Ελευθέριος Βενιζέλος” στην Ελλάδα.
Μία σειρά υδραυλικών έργων για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας, αλλά και την αντιπλημμυρική προστασία.
Μία σειρά έργων οδικής ασφάλειας κατά μήκος του υπάρχοντος ΒΟΑΚ, ώστε να μειωθούν τα ατυχήματα μέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος οδικός άξονας».

Κλείνοντας, ο Υφυπουργός Υποδομών ανέφερε πως «είναι ξεκάθαρο ότι με επιμονή, σοβαρότητα, αλλά και δημιουργική συνεργασία με τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Κρήτη, υλοποιείται ένα Πρόγραμμα Αναβάθμισης των Υποδομών που εμπεδώνει τον αναπτυξιακό ρόλο της Κρήτης στη νέα εποχή και αυτό αποτελεί μία επένδυση στις νέες γενιές και μία απόδειξη ότι, όταν υπάρχει σχέδιο, πίστη και πραγματική συνεργασία Πολιτείας και τοπικών κοινωνιών το αποτέλεσμα είναι θετικό».

Τη σύμβαση υπέγραψαν ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης, ο Αντιπρόεδρος Δ.Σ. και Διευθύνων Σύμβουλος της ΙΝΤΡΑΚΑΤ, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης και Εκτελεστικό Μέλος ΔΣ και Γεν. Δ/ντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που είναι εκ των αρχικών μετόχων, κ. Εμμανουήλ Μουστάκας και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ΑΕ, κ. Γιώργος Συριανός.




Στην υπογραφή της σύμβασης για τον ΒΟΑΚ ο Δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός



Στην υπογραφής της σύμβασης για το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος - Νεάπολη Λασιθίου, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, παρευρέθηκε το μεσημέρι της Κυριακής 23 Απριλίου ο Δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός, συνοδευόμενος από τον Αντιδήμαρχο Πολεοδομίας Γιώργο Καραντινό. Παρευρέθηκε επίσης ο Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού Γιώργος Σισαμάκης.

Η τελετή υπογραφής πραγματοποιήθηκε στο αίθριο του Πολιτιστικού και Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου και ο Δήμαρχος δήλωσε σχετικά: «Ο ΒΟΑΚ είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο το οποίο η Κρήτη έχει απόλυτη ανάγκη. Χαιρετίζουμε ως θετικό το γεγονός της υπογραφής της σύμβασης για το τμήμα Χερσονήσου – Νεάπολης ωστόσο πρέπει και να επαναλάβουμε και το αίτημα του Δημοτικού Συμβουλίου αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας του Ηρακλείου για επαναχάραξη του τμήματος που περνάει από την πόλη μας κατά τρόπον ώστε να μην την διχοτομεί».





Χαιρετισμός Περιφερειάρχη Κρήτης Στ. Αρναουτάκη κατά την υπογραφή της ανάθεσης του τμήματος του ΒΟΑΚ «Χερσόνησος - Νεάπολη».




Σύντομο χαιρετισμό απεύθυνε ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, κατά την τελετή που έγινε σήμερα στο αίθριο του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου για την υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης του τμήματος του ΒΟΑΚ «Χερσόνησος - Νεάπολη», παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Ακολουθεί η τοποθέτηση του Περιφερειάρχη Κρήτης:

«Θα ήθελα να εκφράσω εκ μέρους της περιφέρειας Κρήτης την ικανοποίηση για την σημερινή υπογραφή, γιατί το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης προχωρεί. Προχωρεί μέσα από τη συνεργασία, τη συνέργεια και τη συμπόρευση που είχαμε με το Υπουργείο Υποδομών και θα ήθελα και εγώ από την πλευρά μου να ευχαριστήσω το Γιώργο Καραγιάννη γιατί υπήρχαν περίοδοι που είχαμε τις εντάσεις, όμως ένας ήταν ο στόχος να γίνει αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο.
Πάντα με θετική πρόθεση. Θέλαμε να μπορούμε να σε συμβάλλουμε κι εμείς θετικά ακούγοντας όμως τη φωνή των πολιτών, τη φωνή των δημάρχων όλης της Κρήτης για να μπορούμε να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα.
Εύχομαι, Σύντομα να υπογραφεί και η υπόλοιπη σύμβαση παραχώρησης και εμείς από την πλευρά τη δική μας θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για τα επιμέρους προβλήματα που υπάρχουν με τις απαλλοτριώσεις και θα συμβάλουμε και εμείς, να προχωρήσουν όσο το δυνατόν συντομότερα. Να μπορούμε να δούμε αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο, πρώτα για τους κρητικούς και για τους επισκέπτες. Εάν τα συνδυάσουμε μαζί με το αεροδρόμιο του Καστελίου, μαζί με τις υπόλοιπες υποδομές που γίνονται στο νησί, μαζί όμως και με την ενεργειακή ασφάλεια του νησιού με το μικρό και μεγάλο καλώδιο, η Κρήτη της επόμενης δεκαετίας θα είναι μια άλλη Κρήτη.
Η Κρήτη, η οποία θα είναι ζηλευτή όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για τη Μεσόγειο και για όλη την Ευρώπη. Καλή επιτυχία».




Η δήλωση του Χάρη Μαμουλάκη


Όσα δεν είπε ο Κ. Μητσοτάκης από το Ηράκλειο.
Με μια προεκλογική φιέστα, ο απερχόμενος Πρωθυπουργός, ο πολιτικός που θα μείνει στην ιστορία ως ο άνθρωπος που επί των ημερών του δεν ξεκίνησε ΟΥΤΕ ΕΝΑ νέο μεγάλο έργο στην Κρήτη, επιχείρησε να κρύψει την γύμνια των πολιτικών του για τον τόπο μας. Την ατολμία της κυβέρνησής του, αλλά και τις δεσμεύσεις του, απέναντι στους λίγους και ισχυρούς.
Μετά το εργοτάξιο – φάντασμα στο τμήμα του ΒΟΑΚ Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (τμήμα για το οποίο δεν έχουν καν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις) ο Κ. Μητσοτάκης προσπάθησε με «πανηγυρικό» ύφος να «πουλήσει» ως «επίτευγμα» τη Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη. Ένα τμήμα που έρχεται με τεράστια καθυστέρηση και με την επιβολή διοδίων που θα επιβαρύνουν δυσβάσταχτα τους οδηγούς στις καθημερινές τους μετακινήσεις.
Κι ενώ υπάρχει προηγούμενο σε άλλες χώρες όπου οι ντόπιοι ΔΕΝ πληρώνουν διόδια, καθώς και Ευρωπαϊκή Οδηγία που καλεί την κυβέρνηση να τα αποφύγει ή να τα μειώνει όταν δεν υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές, αρνείται να προσαρμόσει την νεοφιλελεύθερη, μεροληπτική πολιτική του.
Ο Κ. Μητσοτάκης και η κυβέρνησή του, έχασαν 4 πολύτιμα χρόνια για τον ΒΟΑΚ. Πάγωσαν τους διεθνείς διαγωνισμούς που ξεκίνησε ο ΣΥΡΙΖΑ κι έπειτα από σχεδόν 3 χρόνια πλήρους απραξίας, κάνοντας στροφή 180 μοιρών, συνέχισαν την ίδια πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ. Τους ίδιους διαγωνισμούς, την ίδια μεθοδολογία, την ίδια φιλοσοφία. Τι «κατάφερε» η κυβέρνηση Μητσοτάκη για τον ΒΟΑΚ;
Να μπουν διόδια για όλους και να εκτιναχθεί το κόστος κατασκευής. Αυτή είναι η συνεισφορά του Κ. Μητσοτάκη.
Αυτή είναι η πολιτική παρακαταθήκη που αφήνει.
Αυτή είναι η «προσφορά» του στον τόπο μας.


Οι Κρητικοί όμως, έχουν μνήμη και κρίση.
Στις 21 Μαΐου, θα του δώσουν την δική τους απάντηση.